zaterdag 8 november 2014

Thema 'Naar school': de kleuren geel en rood herkennen en sorteren.


Ik merkte dat de peuters het nog moeilijk hebben met de basiskleuren. Niet alleen de jongste, waarbij dit natuurlijk nog normaal is,  maar ook bij de oudste peuters (2,5 - 3 jaar).
Daarom bedacht ik een activiteit met kleuren die binnen het thema past.

Ik verkoos om te beginnen met 2 kleuren: geel en rood.

Eerst heb ik de peuters de tekeningen in een rood en geel mandje laten leggen.
Alle tekeningen zaten in een grote stoffen zak. De peuters mochten om de beurt een kaartje uit de zak halen.

De tekeningen werden besproken:
1. Wat staat er op je kaartje?
2. Welke kleur heeft bvb. de schooltas?
3. Waar moet het liggen? In het gele mandje? Of in het rode mandje?

Tegen het einde van de activiteit konden enkele van de oudste peuters de kleuren geel en rood benoemen.
Andere zagen het verschil tussen geel en rood erg goed en konden de tekeningen in de juiste mandjes leggen.Toch was het benoemen van de kleuren nog iets te moeilijk ;).

De dag erna hebben we de activiteit nog een opnieuw gedaan. Nu hebben we alle tekeningen op een rood en een geel blad gekleefd.
Daarna heb ik de bladen aan de muur gehangen en af en toe nog eens bij stil gestaan.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten